Walden brengt in de marge van Zomersalon I hulde aan

De conceptuele kunst van
Hubert Van Es


met zaterdag 1o augustus om 15.oo uur
een gesprek met Flor Bex over zijn artistieke alter ego Hubert Van Es.

De werken van Hubert Van Es zijn te bezichtigen van 
1o augustus tot 14 september. 

The Royal Academy Exhibition in Somerset House, 1808 © Marc Tielemans /Alamy Stock Photo

Zomersalon I

15 juni – 14 september 2o19

Walter Beckers / Raoul De Keyser / Robert Geenens
Robert Helsmoortel / Stan Hensen / Gerard Holmens
Paul Joostens / Frank Philippi / Albert Szukalski
Filip Tas / Toon Tersas / Wout Vercammen
Joseph Willaert / Roger Wittevrongel ...

Opening met een optreden van

Lime & Jasmine

Oscar Jespers, proefdruk illustratie voor Paul van Ostaijens Bezette stad, 1921, houtsnede. Collectie Walden


woordkunst

26 april – 8 juni 2o19

Met werk van: Walter Beckers / Paul De Vree / Leo Dohmen / Arpaïs Du Bois / Maarten Inghels / Oscar Jespers / Monica Laroche / Bernd Lohaus / René Magritte / Marcel Mariën / Filippo Tommaso Marinetti / Peter Morrens / Luigi Russolo / Alexander Schleber / Idris Sevenans / Leo Sterckx / Toon Tersas / Theo van Doesburg / Hubert Van Es / Marcel Van Maele / Paul van Ostaijen / Frans Van Roosmaelen / Wout Vercammen / Joseph Willaert

(Vernissage met woorden van Paul van Ostaijen door acteur Tom Van Bauwel en een performance door kunstenaar Peter Morrens.)

Stanislas Jasinski, Abstracte compositie, ca. 1923-24, pastel. Collectie Walden


Stanislas Jasinski

en de 'plastique pure'

28 februari – 2o april 2o19

 

Walden herontdekt een pionier van de abstracte kunst in België. Medio jaren twintig exposeerde Stanislas Jasinski werk naast dat van Victor Servranckx, Marcel-Louis Baugniet en Pierre-Louis Flouquet.

De kennismaking met Le Corbusier in Parijs brengt de kunstenaar in 1923 op het spoor van een nieuwe architectuur. Walden toont pastels uit die Parijse jaren (1923-1925). Ze illustreren hoe Jasinski experimenteert met een abstracte beeldtaal.

Ook het werk van Jasinski's goede vriend Pierre-Louis Flouquet komt aan bod.

(Ingeleid door Kurt De Boodt, dichter, essayist en dramaturg bij de artistieke directie van BOZAR)

Gustaaf De Bruyne, Saxofonist, 1938, olie op paneel. Collectie Walden


Collectiepresentatie I

19 januari – 16 februari 2o19

Met werk van: Jacques Boonen, Jules De Bruycker, Gustaaf De Bruyne,
Victor Delhez, Henri Dupont, Antoon Herckenrath, Floris Jespers, Oscar Jespers, Paul Joostens,
Frans Masereel, Jozef Peeters, Albert Saverys, Edgar Scauflaire, Victor Servranckx,
Fritz Stuckenberg, Edmond Van Dooren, Tony Van Os, Henri Van Straten & Jos Wils

Op 19 januari optreden van G 58-kunstenaar en jazzmuzikant Cel Overberghe

Victor Delhez, onbekende titel (bagatel-lino, ca. 1962-1965, kleurlino. Archief Walden


Victor Delhez

Pionier van abstracte en figuratieve avant-gardes

15 november 2o18 - 5 januari 2o19

Met een inleiding door Ernest Van Buynder, erevoorzitter M HKA


Joseph Willaert, zonder titel, 1977, zeefdruk. Archief Walden


Het lelijkste / schoonste land ter wereld

Een wandelgids door de urbanistische jungle (België, 1918-1968-2o18)

13 september – 3 november 2o18

Met werk van: Louis Paul Boon, Jacques Boonen, Renaat Braem, Raoul De Keyser,
Peter De Meyer, Luc Deleu, Victor Delhez, Albert Droesbeke, Vic Gentils,
Floris Jespers, Paul Joostens, Edward Léonard, Emile ‘Mil’ Maeyens, Alfons Marchant,
Ria Pacquée, Geert Pijnenburg, Roger Raveel, Arthur Schön, Ellen Schroven,
Filip Tas, Camiel Van Breedam, Maurice Van den Dries,
Frans Van Kuyck, Jozef Van Ruyssevelt, Wout Vercammen & Joseph Willaert.

Inleiding door kunstenaar, architect en urbanist Luc Deleu en Jeroen Laureyns, kunstcriticus en docent hedendaagse kunst

Jac Boonen, Kermis, 1933, ets op papier. Collectie Walden


brood & spelen

Jac Boonens worsteling met de woelige jaren 193o

19 april – 12 mei 2o18

Met een inleidende tekst van Endi Poskovic, graficus en professor aan de University of Michigan,
en een literaire kennismaking met Michel de Ghelderode

Walden gaat op zoek naar een ruimer perspectief op de historische avant-garde
en naar een generatie grafici die het experiment met de moderne -ismen voortzette
in een maatschappij onder hoogspanning.

Jac Boonen maakt deel uit van een maatschappijbetrokken generatie
die na de beurscrash van Wall Street in 1929 en het ideologisch bankroet van van een eerste generatie avant-gardisten
opnieuw aan de slag gaat met expressionistische en futuristische invloeden.
Begin jaren 193o legt hij in grote etsen vast hoe een stuurloze massa ten prooi valt aan ‘brood en spelen’,
terwijl de maatschappelijke dynamiek in de achtergrond een welhaast fysieke dreiging vormt.

Paul Joostens, De schepping, ca. 1916, olie op doek. Archief Walden


Poezeloes!

het ontstaan van een moderne obsessie bij Paul Joostens

8 februari – 1o maart 2o18

Met een inleiding door Sergio Servellón, directeur FeliXart Museum, en een kunsthistorische vertelling door dr. Dennis Van Mol

In samenwerking met Ronny Van de Velde

Floris Jespers, Futuristische stad, 1918, monotype op papier. Collectie Walden


dynamieker. ultramodernist. denkend schilder

de experimentele jaren van Floris Jespers

26 september – 11 november 2o17

Matthijs de Ridder, biograaf van Paul van Ostaijen,
en Maarten Inghels, Antwerps stadsdichter,
presenteerden het recent opgedoken portret dat Floris Jespers in 1917 maakte van de eerste Antwerpse stadsdichter