Frank Brangwyn heeft een eigen museum in Brugge, maar toch zijn weinigen hier te lande vertrouwd met het werk van deze multidisciplinaire artiest. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen geniet de in Brugge geboren Brit wel enige faam. De jeugdige Brangwyn kwam immers via William Morris op het spoor van de Engelse Arts & Crafts-beweging en – even daarna – de Franse art nouveau. Voor de Parijse Galerie L’ Art Nouveau verzorgde hij in opdracht van Siegfried Bing in 1895 zelfs een monumentale geveldecoratie. Later nog werden zijn monumentale muurschilderingen voor het House of Lords in Westminster te radicaal en te kleurrijk bevonden. Die wandschilderingen sieren nu de majestueuze Brangwyn Concert Hall in Swansea.
Brangwyn bleef de band met België en Bruges la morte behouden tijdens zijn wereldwijde artiestencarrière. Boottrekkers uit 1906 legt daarvan getuigenis af. Brangwyn bezint zich in deze monumentale prent op de niets ontziende modernisering van België, een bij uitstek moderne natie die zich tezelfdertijd halsstarrig vastklampt aan zijn glorierijke verleden. De welhaast onmenselijke arbeid op het voorplan botst in deze grootse ets met de sierlijke trapgevels die in de achtergrond een sfeer uit lang vervlogen tijden oproepen.