Het lelijkste / schoonste land ter wereld

Een wandelgids door de urbanistische jungle (België, 1918-1968-2o18)

13 september - 3 november 2o18

 

Jac Boonen, Kermis, 1933, ets op papier. Collectie Walden


brood & spelen

Jac Boonens worsteling met de woelige jaren 193o

19 april – 12 mei 2o18

Met een inleidende tekst van Endi Poskovic, graficus en professor aan de University of Michigan,
en een literaire kennismaking met Michel de Ghelderode

Walden gaat op zoek naar een ruimer perspectief op de historische avant-garde
en naar een generatie grafici die het experiment met de moderne -ismen voortzette
in een maatschappij onder hoogspanning.

Jac Boonen maakt deel uit van een maatschappijbetrokken generatie
die na de beurscrash van Wall Street in 1929 en het ideologisch bankroet van van een eerste generatie avant-gardisten
opnieuw aan de slag gaat met expressionistische en futuristische invloeden.
Begin jaren 193o legt hij in grote etsen vast hoe een stuurloze massa ten prooi valt aan ‘brood en spelen’,
terwijl de maatschappelijke dynamiek in de achtergrond een welhaast fysieke dreiging vormt.

Paul Joostens, De schepping, ca. 1916, olie op doek. Collectie Walden


Poezeloes!

het ontstaan van een moderne obsessie bij Paul Joostens

8 februari – 1o maart 2o18

Met een inleiding door Sergio Servellón, directeur FeliXart Museum, en een kunsthistorische vertelling door dr. Dennis Van Mol

In samenwerking met Ronny Van de Velde

Floris Jespers, Futuristische stad, 1918, monotype op papier. Collectie Walden


dynamieker. ultramodernist. denkend schilder

de experimentele jaren van Floris Jespers

26 september – 11 november 2o17

Matthijs de Ridder, biograaf van Paul van Ostaijen,
en Maarten Inghels, Antwerps stadsdichter,
presenteerden het recent opgedoken portret dat Floris Jespers in 1917 maakte van de eerste Antwerpse stadsdichter